Friday 25 May 2007

Aspuri (bahagian tujuh - hantu)

Senarai hantu yang popular di asrama aku :

Green Lady - Dipercayai berasal dari bukit tengkorak di depan sekolah. Berselubung hijau dan dilaporkan selalu ditemui di tandas aspuri di waktu malam.

Orang Minyak - Bukti orang minyak ini wujud berdasarkan satu kesan minyak (sebesar tapak tangan) di kantin sekolah. Tujuannya adalah untuk merogol aspuri. Cara untuk mengelak daripada dirogol ialah memakai salah satu pakaian (tidak kira baju dalam atau pun baju luar) dengan terbalik.

Hantu Jepun - Dipercayai tempang. Selalu dilaporkan berkawad tengah-tengah malam di bilik siti zubaidah ataupun di koridor Blok B. Fasih berbahasa jepun. Pernah sekali dormmate aku mengigau dan bercakap bahasa jepun. Dia dipercayai dikacau oleh hantu jepun malam itu.

Hantu Rasuk - Hantu ini kerap kali merasuk aspuri secara rawak. Dia dikatakan mati dirogol buruh yang membina aspuri. Kuburnya masih berada di aspuri dan dia menuntut agar perogol-perogolnya diberikan balasan yang setimpal.

Hantu Tandas Tangan Berapi - Hantu ini tidak popular. Pernah diperkatakan oleh beberapa orang aspura. Sebenarnya hantu ini ialah kami. Kami (kawan aku dan aku) pernah dikurung di salam tandas aspuri untuk satu malam. Kami membawa lilin dan mancis sebagai persediaan kerana kami tahu lampu tandas akan dipadam oleh Ummi N. Disebabkan kebosanan yang melampau-lampau di dalam tandas, kami pon menyanyi, berdiri di atas sinki, menyalakan lilin dan mengayun-ayunkan tangan seolah-seolah kami adalah peserta AF. Tindakan kami dilihat oleh beberapa aspura melalui tingkap tandas yang menghadap jalan besar.

4 comments:

Idlan said...

funnily enough, at my high school we had a green lady as well. but the story was that she was a makcik amah (who's uniforms are green) who died giving birth in the sick bay, and henceforth haunted the school dorms looking for girls who look like her baby.

ann said...

kadang-kadang terpikir juga, betulka ndak segala hantu2 nie

ann said...

kadang-kadang terpikir juga, betulka ndak segala hantu2 nie

Anonymous said...

hoh zeq. siap mengenali spesis hantu secara dekat. penah menurun ke zeq. huhu. tak tahu kenapa kan hantu mmg sinonim dgn asrama, dulu hingga kini