Monday, 9 July 2007

ok. I am screw up!!!

2 minggu yang lalu. aku beramah mesra dengan jiran tetangga.
salah satu daripada jiran aku me'rekemen' aku kepada kawannya yang perlukan pekerja sambilan di sebuah hotel. nama hotel itu Edgar hotel.

Nenita, penyambut tetamu a.k.a supervisor a.k.a the bossy one ialah orang yang bertanggungjawab me'rekemen' aku kepada manager hotel (anak pemilik hotel) bernama Rupert.

maka aku pun kerja la di sana. sebagai chambermaid a.k.a housekeeping dengan perjanjian aku kerja hari ahad-khamis. pukul 10 pagi hingga 2 petang.

tetapi pada minggu pertama, jadual aku telah 'dirombak' oleh nenita. aku x kerja pada hari ahad tetapi aku kerja pada hari jumaat.

masalah aku bermula di sini.

pada malam jumaat yang lalu, aku telah menerima sms ini

'can you work at edgar on saturday?'

kemudian aku membalas,

'yes i can, but who is this?'

disebabkan aku tidak menerima sebarang respon. maka aku pun tidak pasti samaada aku perlu kerja atau tidak.

pada pukul 10 pagi, aku ditelefon dan aku diminta datang kerja.

apabila aku tiba, nenita sedang membersihkan sebuah bilik dan meninggikan suara kepada Rupert dan aku (aku rasa, sebab aku mempunyai hati yang sensitif).

tapi aku bersabar dan kerja seperti biasa.

kemudian, sebelum balik nenita memberitahu yang dia mungkin tidak perlukan aku esok (hari ahad iaitu hari ini). Dia akan menelefon aku pada waktu pagi untuk membagi keputusan muktamad.

disebabkan tidak mau masalah kelewatan berlaku, aku telah menelefon ke hotel pada pukul 9 pagi dan bertanya, perlukah aku datang kerja.

dan nenita menjawab : 'I don't know, rupert didn't tell me anything, you take a rest first then i'll call you later' .

pada pukul 10.30 pagi, rupert menelefon aku dan berkata : 'I want you to work from sunday to thursday, so please come today'

maka aku pun datang, aku sampai pada pukul 11.45 pagi.

apabila aku sampai, nenita menghempas sesuatu di belakang aku di linen room dan mencampak cardigannya semasa aku mengambil barang di linen room. aku diam. dan sakit hati.

aku pun bekerja seperti biasa.

kemudian aku kekurangan sesuatu dan aku naik ke tingkat atas, mencari rakan sekerja lain untuk meminjam bahan pencuci yang aku perlukan.

kebetulan bebilyn (aku memang tidak senang dengan dia sebab dia selalu buat muka masam dengan aku sejak minggu pertama lagi) berada di tingkat atas, dan dia bertanya :

'what time did you came in'

aku pun jawab

'11.45, rupert call me at 10.30, i am just too confuse because they keep changing my shift, but it's ok, i just need this stuff (bahan pencuci)'

dia pon menjawab

'you should came in according what you had agreed with rupert, you don't have to wait until someone call you, then you will always late for work'

sebagai seorang yang sensitif aku sekali lagi tersentuh. sebab aku pernah lewat pada hari isnin yang lalu sebab aku terlebih tidur. mungkin dia menyindir aku.

aku, didorong oleh hormon-hormon yang dirembes kerana PMS. turun ke bawah. berjumpa dengan rupert dan berkata.

'i can't do it anymore, it's too much work for me'

kemudian rupert menerangkan prosedur untuk berhenti dan aku balik.

beberapa jam kemudian, nenita telefon dan memberitahu dia bergaduh dengan rupert, dan dia mungkin akan kehilangan kerja disebabkan tindakan aku.

sekarang aku rasa sangat bersalah. aku telah menyebabkan seseorang kehilangan kerja kerana tindakan aku. serabut.

p/s : kerja aku yang lagi satu di onefishtwofish selalu jugak bagi aku shift tidak menentu, tapi sekurang-kurangnya mereka berterima kasih kerana aku datang dan membantu. bukan menyalahkan aku datang lewat.

7 comments:

crimsonskye said...

Dorg tak bagitau betul2 ke when you're supposed to come in for work? Shift2 pun kenala bagitau terang2 kan.

WaWa said...

ko sepatotnya dgr ckp siapa? nenita atau rupert? dan mana satu yang betol? aih.. diaorg ni memang pelik ah! omputih ke? kalo omputih, aku tak rasa diaorg akn buat ko camni..

1 said...

sabar zeq. but by any means, do not have any guilt sbb ko dh conduct urself in the best way dlm situasi tu. its ur right to work in a calm and friendly environment. jauhkan diri dari suasana bekerja yg mcm gampang.

wawa said...

oh, i'd do the same too if i were in your shoes.

of course aku akan rasa guilty pada nenita, but it won't be that bad.

i hope.

Anonymous said...

hurm...realiti dunia sebenar, x selalunya best...apa2 pun, you did your best...x semestinya salah ko kalau nenita kena buang kerja. osyim

sampulnak said...

bibah : tu la jugak, satu org cakap ni, satu org cakap tu, pening aku.

wawa : satu org putih, satu bukan

one : betul2, boring plak sejak teda kerja kedua ni

wawa : hopefully it wont be that bad for her

osyim : yepz, reality sucks

kaSyah said...

buat apa yg ko rasa betul. jgn rasa bersalah sgt. :D