Sunday 20 April 2008

2 dalam 1

Baru sahaja selesai membaca Dear John oleh Nicholas Spark.

Permulaan buku ini ditulis dengan gaya Nicholas Spark yang tidak asing kepada semua, beliau tahu bagaimana untuk menggambarkan watak-watak dan latar tempat di dalam novel-novel beliau. Sesuatu yang sangat aku kagumi.

John ialah seorang tentera yang ditugaskan di Jerman manakala Savannah ialah sorang pelajar universiti yang sempurna. Berjumpa dan bercinta. Mereka cuba untuk menjayakan hubungan jarak jauh mereka dan pada masa yang sama John terpaksa berhadapan dengan masalah ayahnya yang menghidapi Asperger.

Novel ini sangat menarik sehingga ke klimaks tetapi penutupnya terlalu realistik dan seperti menonton drama Hallmark.

Berikut ialah tiga perenggan kegemaran aku :

'...... I was more and more thankful for the photograph. Yes, I convinced myself that I could remember her exactly, but when I was honest with myself, I know I was losing the specifics. Or maybe, I realized, I'd never noticed them at all......'

'As soon as the plane landed, my anticipation grew and I could feel my ticker booming. But I didn't know how to act. Should I jog toward her as soon as I spotted her or stroll casually, cool and in control?......'

'I was suprised when she didn't return the glass. Instead, she retrieved the half empty bottle of wine and poured a glass; she set the glass on the table and took a seat before it. We sat at the table as Savannah took a sip. (Savannah yang John kenali sangat tegas dengan prinsipnya untuk tidak minum arak).

...... "You've changed," I observed.
She Shrugged. "A lot of things have changed since I last saw you."...... '

--------------------------------------------------------------------------

kalau 'kamu' masih membaca blog aku, mungkin 'kamu' faham kenapa aku memilih perenggan-perenggan ini.

Selamat menyambut ulang tahun hari lahir yang ke-25.

2 comments:

superunknown said...

oh buku. kelemahan utama aku. sentiasa jeles dgn org yg boleh enjoy membaca dengan penuh keikhlasan.

happy reading zeq!

Anonymous said...

owh.. so sweet!