Monday, 10 December 2007

Indonesia vs Malaysia (part 1 - terpisahnya kita)

Aku tidak tahu bahawa kemarahan rakyat Indonesia terhadap Malaysia sangat mencanak-canak ketika ini. Mulanya hanya pergaduhan di youtube, kemuadian aku merajinkan diri membaca web-web yang menyuarakan 'kebencian' mereka terhadap Malaysia.

Terlalu banyak yang mereka 'tidak senang' tentang Malaysia, bermula dari merendah-rendahkan proses Persekutuan Tanah Malayu mencapai kemerdekaan berbanding mereka yang berperang habis habisan untuk memerdekakan Indonesia. Mereka juga menuding jari kepada Malaysia, bahawa Malaysia mencuri kebudayaan mereka. Sehinggalah kepada masalah pendatang tanpa izin Indonesia yang mendapat layanan tidak 'enak' di Malaysia.

Saya cuba untuk tidak menyebelahi mana-mana pihak dalam hal ini. Tetapi sudah tentu saya menjadi sangat 'defensive' terhadap Malaysia. Jadi, melalui beberapa siri yang akan saya tulis di sini. Saya akan cuba mengupas isu-isu tertentu melalui kaca mata dan kepala saya yang menerima pendidikan 100% daripada sekolah kerajaan.

Bilakah kita menjadi dua bangsa yang sangat berbeza ?

Negara-negara di nusantara sememangnya mempunyai banyak kerajaan. Contohnya : Kesultanan Jawa, Kesultanan Melaka, Kesultanan Sulu, Kesultanan Brunei, Kesultanan Siam dan banyak lagi.

Tetapi, sempadan geografi kita, tidak sama dengan asia tenggara sekarang. Pada ketika itu, seluruh borneo dikuasai Brunei dan Brunei menghadiahkan beberapa kawasan kepada Sulu. Sempadan siam sering berubah-ubah di sepanjang semenanjung tanah melayu. Jawa pernah menguasai hampir seluruh Tanah Melayu dan kemudian Melaka juga pernah menguasai hampir seluruh Semenanjung Tanah Melayu, kepulauan Sumatera dan Jawa.

Sempadan politik ketika itu tidak stabil selama beratus-ratus tahun, bergantung kepada kesultanan mana yang berkuasa ketika itu dan tidak sama seperti sekarang. Maka tidak hairanlah kalau ada persamaan atau perpindahan atau perkongsian bahasa dan budaya di antara kita.

Peta Tanah Melayu dan Indonesia moden hanya wujud sejak tahun 1824, di mana pada masa itulah Perjanjian Inggeris-Belanda ditandatangani.

Perjanjian itu telah melukis peta asia tenggara yang kita ketahui hari ini. Kawasan yang menjadi jajahan Belanda ialah Indonesia kini dan kawasan yang dijajah oleh Inggeris ialah Semenanjung Tanah Melayu ketika ini.

bahan bacaan tambahan :

10 comments:

rafshan said...

i love this entry.
sbbnya aku tau apa yg aku alami kat indonesia ni!!!
waaaaaaaaa

nanti aku bg komentarr lg k

scarlet said...

Bener banget.. Utk apa lah permasalahkan budaya..

Bukannya ini permainan orang2 yang tidak ada pekerjaan untuk tebarkan perpecahan antara Malaysia dan indonesia?? :)

posmen said...

seharusnya kita menghormati undang2 sebaik2nya.. tidak kira di Msia maupun di negara jiran.

saya punya ramai teman di Indonesia. malah ada yg lebih baik dr teman2 di Msia. permasalahan sebenar adalah sikap individu yg bulat2 menerima cerita2 buruk ttg kedua2 negara tanpa usul periksa.

w a n t w o b u c k l e m y s h o e said...

ini posting yang amat mantap. aku suka sangat. dan aku memang dah bosan baca pasal indonesia-malaysia sudden rivalry ni. mcm dah takde orang lain nak dimusuhi. keep it up.

sebol said...

perjanjian Inggeris belanda 1824 banyak implikasinya.

dari sudut bahasa pun dah jadi 2 bahasa berbeza.
kalau tak kesemuanya ialah bahasa melayu

sampulnak said...

rafshan : feel free to use anything here to defend urself there :)

scarlet : ya. memangnya itu kerja orang yang terlalu lapang. tiba-tiba mahu memecah belahkan kedua-dua pihak.

posmen : yepz, semuanya disebablkan oleh orang-orang yang tidak berfikir panjang.

wan : tue la, x pasal-pasal nak gaduhkan./

sebol : ya, dan itulah yang saya mahu sampaikan, kita asalnya satu tetapi kemudia berpecah menjadi dua.

Anonymous said...

Saya orang Indonesia,

Sejarah Indonesia & Malaysia tidaklah sama,walau serumpun dan berdekatan letak geografisnya.

Jangan lupa wahai kawanku dari Malaysia,karena sejarah kemerdekaan kami berbeda dan bagaimana perjuangan nenek-moyang kami untuk merebut kemerdekaan tersebut juga berbeda,maka sangatlah sensitif bagi kami apabila ada yg mencoba merendahkan kami,dimengertilah,contohnya "indon" bagi kami kurang sopan karena dianggap tidak menganggap nama Indonesia,kami tidak menyebut orang malaysia dengan singkat macam "malas" atau "malia" atau hal2 semacam itu,kalaupun ada itu juga akibat kejadian belakangan ini yg lebih dahulu diucapkan orang malaysia terhadap kami.

Tetapi memang sebagai orang melayu (ayah saya melayu asli),saya sedih juga menyesal akan segala permusuhan ini,seperti kain batik asal jawa yg dipatentkan orang malaysia membuat kami geram dll,padahal yg berbuat belum tentu malaysia melayu,boleh jadi warga malaysia non pribumi.

Mudah2an kedepannya kita bisa saling jujur akan diri sendiri,dan berbuat baik serta menghormati hak2 tetangga,seperti yg diajarkan agama Islam,khususnya.

Tidak ada lagi penyiksaan pembantu asal Indonesia di Malaysia,tidak ada lagi klaim tanah/pulau,patentkan segala yang sudah jelas asal dan dibuat di Indonesia.

Begitupun kami orang Indonesia bisa lebih memahami serta bersahabat dengan kalian orang Malaysia.

Anonymous said...

Saya juga orang Indonesia,Saya rasa pendapat kawan saya yg berasal dari Indonesia itu memang benar-benar fakta, tidak ada rekayasa sama sekali. bukannya saya memebela sesama bangsa sendirir, tetapi ini dimaksudkan agar tidak terjadi kesalah-pahaman diantara kedua belah pihak. semoga dimasa yang akan datang, kendala-kendala tersebut tidak ada lagi.

Anonymous said...

Gua Mau Numpang,
Ada artikel yang penting banget ini dia :
Segelintir orang membuat kelompok ‘Ganyang Malaysia’ di Facebook. Pihak Malaysia pun membalas dengan ‘Ganyang Indonesia’. Duh!

Malaysia dan Indonesia memiliki hubungan yang unik. Di satu sisi kedua negara ini adalah saudara serumpun. Di sisi lain, kerap ada sentimen Indonesia versus Malaysia yang dihembus-hembuskan.

Salah satunya adalah melalui fasilitas Groups di Facebook. Segelintir pengguna internet asal Malaysia dilaporkan telah membuat kelompok bernama ‘Ganyang Indonesia!!!’.

Informasi yang diterima detikINET dari pembaca, Kamis (2/4/2009) menyebutkan adanya kelompok tersebut.

Saat dikunjungi detikINET, Kamis (2/4/2009) pukul 14:15 WIB, kelompok itu telah menjaring 274 anggota. Selain dari Malaysia, beberapa anggota nampaknya juga berasal dari Indonesia.

Dalam deskripsinya, grup ‘Ganyang Indonesia’ agaknya didirikan sebagai reaksi atas grup bernama ‘Ganyang Malaysia’. Sang pembuat grup Ganyang Indonesia pun nampak penuh marah dan dendam dalam deskripsi tersebut.

Kata-kata kotor, caci maki dan umpatan menghiasi deskripsi tersebut. “Kalau nak lawan, ‘no holds barred’. Lihat macam mana kawan kawan kita dari Ganyang Malaysia! maki hamun orang Malaysia. Tak pe rakan rakan, biar indon tunjuk dia ***, kerana dia memang ***! GANYANG INDONESIA!”

Dalam kedua grup itu, binatang babi jadi ikon. Di ‘Ganyang Indonesia’, Babi ditampilkan dalam bentuk kartun sedangkan di ‘Ganyang Malaysia’ berbentuk foto olah digital.


Berikut dari isi pernyataan “GANYANG MALAYSIA” : 2.242 member

Yah, bukanny mau merendahkan bangsa Malaysia, tp kenyataannya KAMI LEBIH BAIK…KAMI LEBIH HEBAT…KAMI LEBIH DARI MALAYSIA!!!, krn alasan2 berikut :

1. Kami lebih besar, dan merupakan negara terbesar di Asia Tenggara.

2. Jumlah penduduk kami lebih banyak, dan kami bangga akan hal itu!!!

3. Ambil saja Sipadan dan Ligitan, kami masih punya puluhan ribu pulau…HAHAHA!!!, mau lagi, silahkan ambil…

4. Haduh, kasian yah Malaysia, kagak punya tradisi tersendiri….uuppppssss, malah ambil Batik ama Angklung Indonesia….pulau SIPADAN hasil curiannya dari Indonesia juga dibangga2kan. kami masih punya banyak kok di Indonesia…tenang saja…mau SOTO??, NASI GORENG??, RENDANG??…apa???…mau apa???…silahkan…

5. Tetangga kita itu PEMALAS!!!, so mereka sewa org2 Indonesia buat cuci piring, ngepel, dsb…

6. Well, at least kita pernah ada Presiden Wanita..haha!

7. haduh, MALAYSIA itu d mana yah?

8. liat aja nama Ibukotanya, wakakakaka…

9. Bahasa Melayu = Bahasa Indonesia yg salah!!! (jangan ditiru teman2!!!)…bayangin aja… pintu darurat di pesawat dinamakan Pintu panik-panik…wakakakaka

10. Bali di mana yaaa???

11. haduh, siapa org Malaysia kagak taw Sheila On 7, Ungu, Padi, Krisdayanti, Agnes Monica, Titik Puspa, dll…dan kita hanya tau Siti Nurhaliza…wakakakaka

12. oia, kami itu INDONESIA, bukan INDON, jadi STOP PANGGIL KAMI INI INDON!!!

13. Coba hitung negara d dunia yg d dalam benderanya ada bulan / bintang, dan bandingkan negara di dunia yg merah putih (hmmm….cuma Indonesia & Monaco tuh!!!)..HAHA!

14. Udah berapa banyak situs Malaysia yg dibajak org Indonesia?…

15. Peraih medali PERAK malaysia lee chong wei sangat dielu2kan,padahal dia cuman dapet PERAK!!! sampai2 dikasih gelar datuk lee chong wei.ternyata sewaktu diwawancarai DIA GAK BISA BAHASA MELAYU!!!DIWAWANCARAI JAWABNYA MAKE BAHASA CINA!!!ckckckckck udah dikasih gelar datuk eh taunya bahasa negri sendiri aja gak bisa….malu2in

16. Indonesia sering juara di Olimpiade Fisika, Matematika, Kimia, Biologi. Cina adalah saingan terberatnya. Malaysia mana ya???

17. bilangnya udah bisa bikin pesawat tanpa awak. padahal…….yg bikin org2 dari Dirgantara Indonesia tuhhhhhh!! malu deh ah!!

Anonymous said...

ernyataan dari ” GANYANG INDONESIA ” 288 members

RAKAN RAKAN. DI FACEBOOK ADA GROUP YANG DIPANGGIL GANYANG MALAYSIA!!! DI SANA, ORANG MALAYSIA DIHANTAM BURUK BURUK OLEH ANAK ANAK SETAN DARI INDON. YA! PERLAWANAN YANG HEBAT SEDANG BERLANJUTAN DI SANA.

SEKARANG, SEBAGAI REAKSI KEPADA GANYANG MALAYSIA!!! AKU TELAH BUKA GROUP INI, GANYANG INDONESIA!!! SILA RAMAI RAMAI JOIN GROUP INI UNTUK BELASAH SI BODOH ORANG INDON, YANG INGAT PANDAI, TAPI MAKAN BABI.

Perlawanan diantara Ganyang Malaysia dan Ganyang Indonesia. Biar kita lawan.

Kalau nak lawan, ‘no holds barred’. Lihat macam mana kawan kawan kita dari Ganyang Malaysia!!! maki hamun orang Malaysia. Tak pe rakan rakan, biar indon tunjuk dia bodoh, kerana dia memang bodoh ! GANYANG INDONESIA!!!

Orang Indon tu semua kecil molek. Macam tikus di depan harimau. Mari kita makan dia untuk sajian malam kang.



Kita harus menghentikan perang maya ini, karena perang ini tidak baik bagi masa depan kedua pihak