Thursday 13 December 2007

Indonesia vs Malaysia (part 4 - semua ini memenatkan)

kepada rakyat malaysia :

  • teruskan membangunkan negara kita.
  • jangan biarkan rasuah dan penyelewangan semakin menjadi-jadi.
  • berikan pengiktirafan yang sepatutnya sekiranya memang patut diberikan pengiktirafan.
  • tingkatkan usaha melahirkan rakyat yang berakhlak mulia (i.e hapuskan perogol dan mereka yang suka menghina manusia lain)
  • ketatkan kawalan di sempadan perairan untuk mengurangkan PTI.
  • bersama-sama mencari jalan penyelesaian terhadap masalah melayu-cina-india.

kepada WNI :

  • berhenti mempercayai media (pers) anda yang suka menyampaikan berita separa betul.
  • berhenti masuk campur dalam urusan politik negara jiran.
  • berhenti mempunyai pemikiran demokrasi itu tandanya ada lebih baik (akan dikupas lebih lanjut sekiranya ada permintaan ramai).
  • lupakan sahaja indonesia raya/ganyang malaysia. kerana itu tinggal sejarah dan mustahil untuk dilaksanakan sekarang. sebab dengan hanya indonesia, keadaan masih lagi huru hara dan tidak terjaga. masukkan sekali malaysia, singapura, filipina dan brunei? wake up indonesian!!! it's not practical.
  • berhenti merasakan anda adalah satu-satunya bangsa yang layak mewarisi budaya nusantara.
  • sila gertak thailand juga kerana mereka juga mempunyai wayang kulit dan batik dan kunyit (hahahah).
  • jangan menghalang keturunan cina belajar bahasa cina dan mengamalkan budaya mereka.
  • kesimpulannya, berhenti menunjuk perasaan dan menyokong propaganda tanpa usul periksa.

kita sama-sama mempunyai masalah masing-masing.....

13 comments:

Anonymous said...

PERNAHKAH ANDA SEKARANG MENDENGAR ADA LARANGAN ORANG CINA BELAJAR DAN MENGAMALKAN BUDAYA CINA? ITU SUDAH 11 TAHUN YANG LALU CIK!

TAPI BAGAIMANA NASIP ORANG INDIA DI MALAYSIA? BERUNJUK RASA MENUNTUT KEADILAN MALAH DITUDUH MENBUAT KERUSUHAN! MEMALUKAN. DAN BERJUTA ORANG INDONESIA TAHU SOAL ITU.

MALAYSIA TAK UBAHNYA SEBUAH NEGARA MELAYU, ORANG CINA DAN INDIA ADALAH GOLONGAN KEDUA DAN KETIGA, SEDANGKAN GOLONGAN PERTAMA DIKUASAI SI KAUM BRAHMANA MELAYU! DENGAN SEGALA KEMUDAHAN FASILITAS YANG DIBERIKAN NEGARA KHUSUS BAGI KAUM MELAYU! MELAYU TERBIASA DIMANJA!

BAGAIMANA JIKA SISTEM INI DITERAPKAN KE INDONESIA DENGAN MENJUNJUNG TINGGI ORANG JAWA ATAU SUNDA? AKAN HANCUR BUMI INDONESIA. TAPI SAYA HERAN MENGAPA DIMALAYSIA BISA BERJAYA? SUNGGUH BEGITU KUATNYA PEMERINTAHAN MALAYSIA MEREKAYASA KEADAAN SOSIAL POLITIK SEHINGGA ORANG INDIA DAN CINA HANYA TUNDUK PATUH BAGAI SEEKOR KERBAU YANG DICOLOK HIDUNGNYA!

UMNO TAKUBAHNYA MELAYU, MEREKA BEGITU MENJUNGJUNG TINGGI MAHATHIR SANG OTORITER. MENJIJIKKAN. SALUT UNTUK ANWAR IBRAHIM SI TOKOH REFORMASI YANG PATUT DI BANTU OLEH ORANG-ORANG INDONESIA GUNA MENSUKSESKAN CITA-CITANYA MENGHAPUS DISKRIMINASI KAUM DIMALAYSIA!

Anonymous said...

"masukkan sekali malaysia, singapura, filipina dan brunei? wake up indonesian!!! it's not practical."

UNTUK APA INDONESIA MELAKUKAN ITU! INDONESIA TERLALU LUAS DAN TERLUAS DI ASIA TENGGARA! 17.504 PULAU BESAR DAN KECIL MEMBENTANG DARI BARAT (ACEH) KE TIMUR (PAPUA) DAN DARI SELATAN (TIMOR)KE UTARA (TALAUD) DENGAN TOTAL KESELURUHAN 1.904.556 km²! CUKUP UNTUK MENAMPUNG SELURUH WARGA NEGARA MALAYSIA!

Anonymous said...

"sila gertak thailand juga kerana mereka juga mempunyai wayang kulit dan batik dan kunyit (hahahah)"

THAILAND MEMANG PUNYA WAYANG KULIT DAN BATIK TAPI MEREKA MEMPUNYAI NAMA SENDIRI DAN PUNYA SEJARAHNYA YANG MEMANG ADA DI NEGERI GAJAH PUTIH TERSEBUT.

BAGAIMANA DENGAN MALAYSIA? WAYANG KULIT DAN BATIK MEMPUNYAI SEJARAH YANG KUAT DI INDONESIA! BUKAN DI MALAYSIA DAN KEDUA KATA "WAYANG KULIT DAN BATIK" ADALAH KATA DARI BAHASA JAWA! BUKAN BAHASA MELAYU! ITULAH SALAH SATU ALASAN MENGAPA INDONESIA TIDAK SUKA DENGAN PERANGAI MALAYSIA!

MENGAPA NEGARA ANDA TIDAK MENGKLAIM WAYANG KULIT DAN BATIK YANG DARI THAILAND? MENGAPA HARUS DARI INDONESIA? APA WAYANG KULIT DAN BATIK DARI INDONESIA LEBIH INDAH?

Anonymous said...

anonymous tu kan, fucking bodoh je. ada ka dia suruh kita claim wayang kulit thailand? dia memang bodoh sebab tak belajar sejarah.

org INDON dulu yg sibuk berhijrah dr negara mereka yg tak makmur itu ke malaysia. bila mereka berhijrah, mereka bawaklah budaya mereka sekali. org thai tak hijrah ke negara kita dgn wayang kulit merekaaa!!!

kita tak claim la wayang kulit mereka yg menyeramkan tu. itu cuma budaya yg ada di malaysia, kita promosikan. bukan kita claim.

dia juga bodoh, kerana kata kaum india di didiskriminasi oleh gov kita? hello?
aku tak pernah dgr kaum bukan melayu disusahkan dgn urusan gov.
kat tpt aku ni pong ramai je org india dapat tajaan JPA utk belajar jadi doktor.

org indon memang suka bila india2 tu merusuh, kira macam org indon dan india bersaudara la, sebab org indon ni, INDON BERMENTALITI PEMBERONTAK!!!

kalau indonesia adalah negara yg lebih baik dibanding malaysia (rasa nak muntah kalau aku pikirkan), kenapa

1. korupsi / rasuah di indon adalaah antara terburuk di dunia walaupun org indon bangga mereka dgn
Pancasila dan garuda mereka yg tak sakti itu. hahahh

2. kemiskinan langsung tak terbela!!! 50% daripada +/- 200 juta penduduk indon adalah miskin!,
malaysia cuma +/- 5% miskin drpd 25 juta penduduk. 100 juta : 1 juta nisbah tuu. kau ingat sikit?

3. merkea suka sokong anwar ibrahim. aku tak paham! hello? org indon yg bodoh ni tau tak betapa hampir si anwar yg bodoh itu menyeret malaysia ke maslaah kewangan negara yg lebih besar dulu? oh ya, ari tu anwar ibrahim kena interview di tv indon yg bodoh ni. si anwar sibuk buruk2kan malaysia tau!!!

4. indonesia adalah negara yg kucar kacir. sangat tak aman. setiap hari, ada ja demo di berita sini.

3. dosen (pensyarah) aku org indon, mengakui indon adalah negara yg sungguh mengasihankan, sampai dia berlawak "org yg lahir di indonesia itu pasti nangis sahat dilahirkan, mengapa?" dia terus jawab, "karena anak itu dilahirkan di indoneisa". hahhha. even abang dia pun dah tukar warganegara, sebab dapat peluang hidup lebih baik di luar negara!!!

4. kebodohan lain, mereka masih bersedih atas kehilangan ligitan / sipadan. dua pulau je tau. tapi tau tak korang, ribuan pulan yg ada di negara mereka masih belum ada nama!! yg ada pun tak terjaga, nak sibuk2 hak negara org len plak kan?


5. apa perkara yg boleh org indonesia bangga??? APA?! TIADA!!!
hari tu pun berita dah betulkan ralat soal budaya tu, mereka kata terima kasih ke Malaysia lagi.

6. ORG INDONESIA NI ADA YG BODOH.
MEREKA SIBUK SANGAT HAL NEGARA KITA, PADAHAL MASALAH DI NEGARA SENDIRI PUN TAK CUKUP TANGAN!!!

PERHATIAN KEPADA ANONYMOUS YG SIAL,
"KALAU MELIHAT KESALAHAN, GUNAKAN CERMIN DIRI, BUKAN TELESKOP. SEBELUM LIHAT KESALAHAN ORG LAIN, PERBETULKAN KESALAHAN DIRI SENDIRI DULU!!!"


zeq, ko jgn takut sma org2 indon yg bodoh ni, sebab bukan semuanya bodoh. dalam 200 juta penduduk mereka takkan semua bodoh kan? paling tak adalah 1 - 2 org yg pandai.
aku sokong usaha kau, sbb kau cuba utk neutral semampu engkau

TAHNIAH ZEQ!.

nanti aku cerita pengalaman aku berhadapan dgn org bodoh di sini...

Anonymous said...

-quote-
BAGAIMANA JIKA SISTEM INI DITERAPKAN KE INDONESIA DENGAN MENJUNJUNG TINGGI ORANG JAWA ATAU SUNDA? AKAN HANCUR BUMI INDONESIA. TAPI SAYA HERAN MENGAPA DIMALAYSIA BISA BERJAYA? SUNGGUH BEGITU KUATNYA PEMERINTAHAN MALAYSIA MEREKAYASA KEADAAN SOSIAL POLITIK SEHINGGA ORANG INDIA DAN CINA HANYA TUNDUK PATUH BAGAI SEEKOR KERBAU YANG DICOLOK HIDUNGNYA!
-end quote-

ni lagi satu perkara buat aku nak gelak. sebab, erm, bukankah negara Indonesia sudah hampir hancur???!!! hahahh.
eh, kita tak pernah perlakukan org cina dan india macam tu tau, over babi sgt anonymous ni.
cina dan india masih ada peluang kumpul harta. org paling kaya kat msia pun pemilik Genting dgn pemilik MAxis gak tau. dorang tu cina dan india.
cina dan india pun adaa peluang biasiswa jugak tau! boleh belajar free.

tak macam indon. kononnya mereka demokrasi. adil. taik lembu.
kalau dia nak kata cina dan india didiskriminasikan di Malaysia (hakikatnya tidak!!!),
di indon, yg didiskriminasikan adalah ORG MISKIN.
korang tau tak mereka hampir tiada biasiswa utk belajar!!
jadi yg miskin, tak mampu masuk universiti, ya sudah, tak masuk la jawabnya.
tapi kalau yg kaya, BODOH pun macam si anonymous tu, boleh masuk universiti, janji bayar!!!
kat universiti aku pun byk je org kaya yg bodoh tapi ada duit boleh masuk universiti.

kawan aku, org cina indonesia. dia kata sendiri "org cina di indonesia tu antara yg bodoh di dunia lho. soalnya basa inggeris ga bisa, apa lagi basa cina. ditertawaiin lo ama org cina di negara lain. kayak kemaren gue ke singapore, katanya indonesia dan pancasila, bohong ternyata!!"

sejauh mana si anonymous ada bukti atas semua tuduhan diaa??!!!

kalau aku pulak, aku ada bukti yg sangat kukuh!!!!

bodohnya si anonymous ni. rasa nak tampar2 jak muka diaa

Anonymous said...

buat anonymous:

pertikaikan parti kamu. bukankah kamu punya rancangan di tv kamu yg mengejek2 pemimpin? ini bukan cara kami.

jgn bicara ttg msalah kaum di sini, kamu sudah cukup masalah perkauman di sana. lupakah kamu ttg timor2? yg di point blank kepalanya adalah rakyat kami. terkorban di negara kamu pada usia 21 tahun gara2 membantu pribumi di sana.

kami boleh menyatukan pelbagai bangsa.. kamu?

kedua2 tokoh negara kami telah melakukan yg terbaik.. sbg manusia, pasti ada kesilapan.. bagaimana dgn pemimpin kamu? sama bukan? atau tak pernah buat silap? suharto?

negara km luas? sila jawap kenapa 2juta rakyat km datang ke sini..

batik dan wayang kulit.. apa lagi? jika ada jawa, pasti ada kebudayaannya. di mana2 pun. bukan sesuatu yg perlu di pertikaikan. malah byk lagi kebudayaan yg tercampur gara2 kedatangan bangsa2 lain ke mana2 negara. kamu suka dangdut? bukan kah geleknya dtg dr arab?

seperti slank, rock nya dtg dr search..

saudara, usahlah perkara begini di debat kan. yg penting, tuju kepada keharmonian agama. itu lebih mutlak. dlm apa pun agama.. hormat menghormati adalah salah satu ajarannya.. semoga saudara yg membenci malaysia, belajar mencintai negara sendiri dahulu..

Anonymous said...

Penulis telah mengutarakan ideanya dengan cukup baik..tidak terlalu berat sebelah..ada hujah2 yg praktikal dari penulis sbg seorg rakyat Malaysia..biasala bila menulis..tidak semua org akn bersetuju dengan hasil tulisan kita..
dan saya sgt cinta akan negara saya Malaysia..wlupun benderanya sudah byk dibakar di negara jiran..negaraku ini masih sudi menghulurkan bantuan dr segi kewangan dan kemanusiaan..biasalah manusia lebih suka meng `war`2 kan keburukan dan menyembunyikan kebaikan..alhamdulillah rakyat negara Malaysia masih prihatin walaupun dibenci oleh sesetgh rakyat negara jiran...
betul kata sdr mesin..kembali kpd keharmonian agama..itu jln penyelesaian bg semua masalah

jgn putus asa penulis..teruskan dengan tulisan2 yang bernas..=)

Anonymous said...

Indonesia merupakan antara top 3 country in the world yang mempunyai rakyat sekitar 1 bilion.Ramai.Lantas mempunyai terlalu banyak idea2 dan falsafah2 yang malangnya jarang sekali dapat diterjemah dalam bentuk tindakan yang mampu menyatukan kaum2 dan bangsa2 yang ada di negara itu dan memacunya untuk maju ke hadapan.Jika di Malaysia kaum yang jauh skali beza warna kulitnya boleh bertoleransi dan maju dalam tempoh 50 tahun, kenapa indonesia yang rata2 warna kulitnya hampir sama (saya sukar bezakan antara jawa,acheh,sunda atau boyan), tidak boleh bertoleransi.

Anonymous said...

PEACE MAKE BLOG NOT WAR

Anonymous said...

Mada'i Bik cek malingsia?? Oi cacam.. katik aguk nian wong cino yang ngaseh komen ke kau tu di malingsia sano.. katik utak nian.. bengak nian..!! bukti!! wajar be media berita disano kan sudah di kontrol oleh pemerintah, berita mano be yang boleh diberitake mano yang idak..

dak kado pulok nak kau samo ke dengan kami disikak.. amen ado yang samo kamu tulah yang sering klaim, nak jadi hak milik.. tulah bengak ketaro nian.. nak bekendak be..

Malaysia KATIK AGUK!! Rasokelah serangan dari kami.. Kroket, Lenjeran, dan Kapal Selem.. HAHAHAHA.. SIKOK ITULAH YANG DAK KATIK DI MALINGSIA.. HAHAHA..

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

SIKOK LAGI.. KAMU TU NEGARA DIMAJUKE.. BENGAK.. LOLO.. BONGOK.. BUYAN.. MASE DIPELIHARO.. HAHAHA.. DI TEMPAT KAMI WONG ARAB, INDIA, PUNYO TEMPAT YANG SAMO DENGAN WONG MELAYU, SUNDA, JAWA, BETAWI, MALUKU, IDAK DIBEDAKE..

ASAK TAU BE YE.. MEDIA BERITA KAMI DISINI TRANSPARAN NIAN.. APO YANG JELEK MEMANG JELEK, APO YANG BAGUS MEMANG BAGUS.. IDAK KATIK YANG DITUTUPKE.. MEDIA KAMU TULAH YANG SERING JELEKKE NEGARA KAMI.. (KATIK AGUK!!)

ASAK KAU TAU JUGO YE.. NEGARA KAMI IDAK DE KATIK KORUP LAGI.. ITU LAH BERITA LAMO.. KORUPSI SUDAH DIBERANTAS.. TULAH KETARO NIAN KAU TU IDAK UPDATE BERITA.. JANGAN PECAYO SAMO MEDIA BERITA KAU.. ITU TU BULLSHITT GALO.. (BANYAK YANG DIKURANGI)..

BACO BERITA ONLINE BE DI http://www.detik.com atau di http://www.okezone.com ITU BENER2 TRANSPARAN SOAL NEGARA KAMI.. BIAR UTAK KAMU TU TEBUKAK DIKIT YE..

JANGAN NEGARA BE YANG MAJU.. KAMUNYO MASEH BONGOK.. LOLO.. BUYAN.. BENGAK MACEM INI.. cacam.. cacam..

Anonymous said...

Suka-suka negara gua lah,,,,,,,,,,
emangnya lu tuh siapa,,,,,,,,,
malingsia dan INDONESIA itu TIDAK PERNAH SERUMPUN,,,,,,,,
KLo memang gitu, Lu aja Yang nganggep,,,,,,
GUa sih Gak akan Pernah Nganggep GItu,,,,,,,,,,
Malingsia
Malesia